sobota, 30 sierpnia 2014

Optymalna waga w ciąży - poradnik przyszłej mamy

W pierwszych dwóch miesiącach ciąży zazwyczaj tyjemy niewiele, a czasem można nawet schudnąć, w związku z męczącymi nas nudnościami. Dopiero w trzecim miesiącu zwykle przybieramy więcej na wadze i widać zmiany w naszym wyglądzie.
Widać to w szczególności w powiększonych piersiach i zaokrąglonym brzuchu. Zdarza się też, że nasz apetyt jest bardzo duży i gust kulinarny się wyostrza ;) Jednak oczywiście tyjemy głównie dlatego, że w naszym brzuchu rozwija się płód. Właśnie w trzecim miesiącu kształtują się główne narządy u dziecka.
Wiadomo jednak, że idealna waga nie istnieje, gdyż każda z nas ma inną budowę ciała i wzrost. Także dzieci po urodzeniu mają różną wagę.
Należy jednak wiedzieć co składa się na wzrost wagi w ciąży. Dziecko waży około 3-4kg, macica około 1 kg, łożysko 0,5-1kg, powiększone piersi i tkanka tłuszczowa około 3kg oraz zwiększenie ilości osocza w krwi i zatrzymanie wody w organizmie – około 3 kg.
Wzrost wagi może wynieść nawet 15kg, zaś optymalna wzrost wynosi 11-12 kg.
Warto kontrolować swoją wagę podczas ciąży i mieć na uwadze, że zbyt duży wzrost ilości kilogramów jest szkodliwy dla naszego zdrowia. Oczywiście nie przesadzając w tej kontroli by nie robić sobie zarzutu z każdego ponadnormowego kilograma.





Pierwszy trymestr
Waga rośnie do 2 kg. Zdarza się, że nie zauważamy żadnych zmian. W tym czasie nie ma konieczności, zwiększania spożycie kalorii.  Należy pamiętać o zdrowej diecie. Jeść pięć niewielkich posiłków dziennie, w równych odstępach czasu, nie podjadać między posiłkami. Pamiętać o jedzeniu warzyw – najlepiej do każdego posiłku i owoców dwa razy dziennie. Oczywiście stosować do przyrządzania posiłku składniki pełnoziarniste: makaron, ryż oraz chude mięso, a najlepiej ryby zamiast mięsa. Ograniczyć spożywanie niezdrowych tłuszczy, słodyczy oraz jak najmniej smażyć potrawy.

Drugi trymestr
Zmiana wagi zaczyna być  regularna i coraz bardziej widoczna . Około 0,5 kg w ciągu tygodnia, do 2 kg w ciągu miesiąca. Dziecko w tym czasie zaczyna rosnąć, podobnie jak i  apetyt. Zaleca się w tym czasie zwiększyć ilość wapnia (produkty mleczne) oraz żelaza (zielone warzywa).

Trzeci trymestr
Przyrost masy ciała trochę zwalnia w tym czasie. Zwykle przybieramy ok. 1,5 kg na miesiąc. To czas, w którym trzeba się kontrolować, gdyż najłatwiej przybrać niepotrzebne kilogramy. Teraz lekarze coraz częściej uprzedzają kobiety, że nadmierne tycie nie jest usprawiedliwione ciążą  i może nieść za sobą komplikacje podczas porodu.  I wcale nie jest to czas by jeść za dwoje. Nie wspominając już jak trudno zgubić łatwo przybrane kilogramy ;)




4 komentarze:

  1. E, ja przytyłam 16kg i w ogóle tego po mnie nie było widać. Znikło w pół roku. Podejrzewam, że mój organizm zgromadził więcej wody, bo tłuszczu mi nigdzie nie przybyło o jotę, a przez kilka ostatnich miesięcy ciąży codziennie jadłam rosół, a na kolację dużo klusek, żeby dziecku dać dużo tłuszczu (ja mam niemal zerową tkankę i ze mnie nie mogło czerpać). Tak że ważne jest nie tyle ile się tyje, a czym się tyje. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, ważne jest to żeby się zdrowo i rozsądnie odżywiać, by dostarczyć dziecku witamin niezbędnych do prawidłowego rozwoju :) Oczywiście przytyć można trochę więcej, tu nie ma jedynej optymalnej wagi, bo każda z nas jest inna. Pozdrawiam

      Usuń
  2. Ja przytyłam 22 kg i niestety 10 kg nadal ze mną jest (a minęło już 3 lata), ale planuję coś z tym zrobić ;/

    OdpowiedzUsuń
  3. Super zdjęcia. Masz porównanie jak jeden dzieciaczek rośnie i drugi.. :) Świetny pomysł.

    OdpowiedzUsuń